Op pad naar China en Koen - Reisverslag uit Peking, China van Koen Helmendach - WaarBenJij.nu Op pad naar China en Koen - Reisverslag uit Peking, China van Koen Helmendach - WaarBenJij.nu

Op pad naar China en Koen

Door: Jan Helmendach

Blijf op de hoogte en volg Koen

07 November 2009 | China, Peking

Ja, daar is hij alweer maar nu vanuit China. Gisteren vertrokken uit Apeldoorn. Volgens het schema van de NS zou ik een directe trein hebben naar Schiphol. Niets bleek minder waar te zijn, precies op het eindtijdstip van arriveren stond ik op het perron van Amsterdam. Miste ik net de trein naar Schiphol en kwam ik pas om 10 voor 8 aan bij de aankomsthal van de vlieghaven. Ik wist precies waar ik wezen moest dus op naar nr 11.
Daar wordt je geholpen door de behulpzaamste dames van KLM en de koffer kon op de band. Nu was het wachten want het vliegtuig zou pas om 21:25 vertrekken. Om 20:40 boarden en rustig even de tijd nemen om je plekje te vinden. Vliegtuig zat niet helemaal vol maar daar creeer je geen extra been ruimte mee. Het was weer erg krap, ondanks dat ik aan het zijpad zat en niemand naast me had. Om 21:40 schoten we omhoog en zaten we al snel zonder turbulentie op 30.000 ft. De drankjes en hapjes volgden al snel daarna, slaappil van Mem er in en wachten maar. Tijdens de gehele reis heb ik aardig gedoezeld, slapen kun je het niet noemen. Het was erg warm en ben na 5 uur vliegen maar eens wat gaan lopen. Ik kwam erachter dat het in de staart van het vliegtuig kwa temperatuur een stuk aangenamer was. Daar heb ik me dan ook maar 3 uur opgehouden. Ik zag de Oeral, noord west China en de Gobi woestijn onder me door rollen. Mooi om te zien, als het helder is. Om 06:30 NL tijd vandaag (Beijing 13.30 uur) zette de piloot ons veilig aan de grond. De vliegreis was volbracht en het avontuur kon beginnen.
Al snel had ik mijn koffer en nog voor ik goed en wel buiten de controle was had Koen me al gespot. Toch wel heerlijk als je na 10 weken je mannetje weer in je armen kan sluiten. Ik werd er welhaast emotioneel van. Geen tranen maar wel lekker.
Samen met Guo hebben we de luxe bus naar Beijing genomen, altijd leuk als je in een vreemd land niet hoeft te rijden en je alle aandacht aan de omgeving en je gastheren kunt geven. Koen had het al gezegd het is hier erg druk en lichtelijk chaotisch. Ik heb tijdens het eerste kwartier in de bus meer taxi's gezien dan dat ik er waarschijnlijk in mijn hele leven bij elkaar zal zien.
We stopten op de zelfde plaats waar Koen ook was uitgestapt de eerste keer en op zijn aandringen hebben we weer in het zelfde restaurant gegeten. Groentes en vleesjes in twee hete dunne sauzen blancheren en met stokjes naar binnen zien te werken. Chinees flesje bier erbij, dit was wel nodig want de rode saus was echt "hot". Beetje keuvelen en lachen. Na een uurtje was de tafel schoon leeg en konden we op pad om naar huize Guo te gaan. Om 5 uur 's middags is dat geen kattepis in Beijing. Dat is het moment dat iedereen tegelijk, schijnt het, op pad gaat of om naar huis te gaan of om te gaan eten of gewoon om op straat te zijn, maar drukker en gekker kun je het je niet voorstellen. Toch gaat alles wonderwel bijna altijd goed. Auto's hebben goede verlichting, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De fietsen, Badjaks, Tuktuks etc hebben nagenoeg geen verlichting, dus ook hier was ik blij dat ik het stuur niet in handen had. Na een uurtje waren we in villa Guo en kon ik mijn jas uittrekken. Ik denk dat hij het slechter had kunnen treffen. Guo heeft 3 slaapkamers en een douche\toilet en een woonkamer en een smalle keuken. Voor Beijing begrippen niet slecht.
Koen is al weer met zijn vrienden gaan stappen, gisteren ook al, dus hij moet echt afkicken als hij weer thuis is.
Zojuist even met Anke gesproken en geskypt. Met Guo Chinese thee gedronken, cadeaus overhandigd en dit verslagje gemaakt. Deze jongen gaat even douchen en als ik nog puf heb even buiten kijken. Ik spreek jullie spoedig weer.
Let op, als het spannend wordt sluit dan de ogen op tijd.
Jan

  • 07 November 2009 - 12:14

    Mieke:

    Hoi Jan,

    Kroop net even achter de computer en zag jouw verslag al staan, leuk hoor. Ik kan me voorstellen dat het weer fijn is om Koen te zien. Hij heeft het wel ontzettend naar zijn zin he? En nu is zijn vader bij hem en zal hij zich weer moeten gedragen ha, ha, ha.
    Nou Jan ,maak er een fijne tijd van en ik bijf jullie volgen daar. Liefs van Mieke

  • 07 November 2009 - 16:39

    Constance:

    Hoi Jan, Na een dag werken in de winkel en koud binnen gaat de foon en heb ik Anke aan de lijn. Wist dat je vannacht vertrokken bent en ben ook nieuwsgierig naar jouw belevingen daar. Wat kan ik me voorstellen dat het een zaligheid is je kind weer in je armen te sluiten. Je verhaal zo gelezen is Koen helemaal gesetteld en heeft hij het goed naar zijn zin. Goed te horen dat je een goede reis hebt gehad en ben jaloers dat je een echt kijkje kan nemen in het leven van je zoon daar in Beijing.
    Ook jouw verhalen ga ik dagelijks lezen. Geniet ervan Jan en geef Koen een dikke knuffel van mij. Lees je........xxxx

    P.S. Als je je ogen sluit zie je niets ;-)


  • 07 November 2009 - 16:40

    Opa En Oma:

    leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen in beijing . Hopelijk zie je veel dingen die koen ook al gezien heeft . Maak het maar niet te laat met naar de disco te gaan

    tot je volgende verslag

  • 08 November 2009 - 10:28

    T.Rita:

    Ha koen en Ha Jan,

    Ik heb m'n bruin-groene ogen wijd open gesperd en wat zie ik?
    Jawel, Jan is al aan de andere kant van de wereld bij Koen!!
    Unglaublich!!
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en jouw dierbare zoon in de armen kon sluiten!
    Het avontuur kan ook voor jou beginnen, Jan. Hou je ogen open en op "gezette" tijden ook weer dicht.

    Hé Koen, dat zal voor jou ook wel heel speciaal zijn om jouw vader hier erbij te hebben, hè?
    Heb je hem gisteren al het één en ander kunnen laten zien? Ik neem aan dat jullie voor vandaag ook wel een programma zullen hebben, dus ik ben erg benieuwd naar jullie belevenissen!

    Wij zijn vrijdag naar Bas en Bart geweest en dat was super gezellig!
    Toen we aankwamen branden er al heel knus kaarsjes voor de ramen en het zag er allemaal keurig uit! Vervolgens hebben de boys heerlijk voor ons gekookt: kippepootjes, sla, gebakken aardappeltjes en ijs en fruit toe!
    Het was overheerlijk!
    Daarna richting schouwburg voor de musical Hairspray en dat was ook echt geweldig! Kortom: genieten.

    Nou, ik zou zeggen: genieten jullie er allebei van en tot een volgende keer.!

    Liefs,
    t. Rita


  • 11 November 2009 - 20:17

    Hanneke:

    Hi Jan!

    Net je verslag gelezen. Was helemaal aan mijn aandacht ontsnapt dat je in China zit bij Koen.... Sorry daarvoor. Ik heb van Anke al een en ander gehoord. Vooral hoe fijn het was je zoon weer te zien en hoe goed het met hem gaat. Hij gaat het inderdaad nog moeilijk krijgen als hij weer terug is... Weer in het normale ritme en leven. Hoe gaaf is dit! Rondreizen in China met je zoon! Doe Koen de hartelijke groeten van ons en tot gauw.

    X Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Ef reis China

Recente Reisverslagen:

20 November 2009

De laatste dag wat ging het toch snel!!!!!!!

15 November 2009

he allemaal

14 November 2009

Even uitrusten.

12 November 2009

3 dagen achter elkaar.

12 November 2009

Drukke dagen maar daar ben ik weer!!!!!
Koen

Ik ga aankomende zaterdag om half zeven weg dan vetrek ik naar Peking. Ik heb de site gemaakt zo kun je bekijken en lezen wat ik allemaal doe. ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Actief sinds 25 Aug. 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 51790

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 01 Februari 2014

Internship shanghai

29 Augustus 2009 - 21 November 2009

Ef reis China

Landen bezocht: