Twee maanden in het grote verre China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Koen Helmendach - WaarBenJij.nu Twee maanden in het grote verre China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Koen Helmendach - WaarBenJij.nu

Twee maanden in het grote verre China

Door: koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

06 November 2013 | China, Sjanghai

Nou daar ben ik weer hoor na een tijdje afwezig te zijn geweest. De laatste weken ben ik erg druk geweest, en daarom weer mooi wat gespreksstof.

In de wekende zijn we nog steeds erg actieve en bezoeken we veel nieuwe plekken maar zijn we ook vaak te vinden op de bund om de skyline van Shanghai te bewonderen. Je kunt er altijd lekker lopen en kijken naar de hoge gebouwen en natuurlijk duizenden mensen die daar ook aanwezig zijn.

Een aantal weekendjes geleden zijn we naar een stad geweest een uurtje met de bus genaamd fangjin. Een niet z’n hele grote stad maar wel heel erg leuke om een keer te zijn geweest. Toen we aankwamen met de bus was de weg opgebroken dus weinig verkeer waardoor we rustig konden lopen. Toen we daar liepen kwam er een man met een tuktuk voorbij en zei dat hij ons wel kon brengen naar de tempel waar de stad om bekent staat. De rit en de kaartjes die nodig waren om de tempel te kunnen bewonderen waren 80 rmb z’n 10 euro maar wij liepen liever maar hij bleef ons volgen en na zo’n 5 minuten ging hij weg. Toen we bij de tempel aankwamen was er geen entree prijs dus het tuktuk mannetje had gewoon gelogen. De tempel was mooi maar wat ook heel erg leuk was, was dat er een kanaaltje door de stad liep. Naast dit kanaaltje waren overdekte gangetjes met kleine winkeltje die allemaal lekkere dingen verkochten. Na een paar uurtjes te hebben rondgelopen en even in een parkje te hebben gezeten weer opweg naar huis. Dit was best moeilijk omdat we eerst niet zo snel het station konden vinden want die was namelijk ergens anders dan de plek waar we waren aangekomen. Maar uiteindelijk kwam alles goed en vonden we de bus en kwamen we weer veilig thuis.

We zijn de laatste weken ook twee keer naar de film geweest waarvan 1 bioscoop een oud theater was heel groot maar wel een beetje kil om er te zitten, de film was trouwens wel erg leuk om te zien. De dag erop hadden we het plan om naar Jingan tempel te gaan, een hele mooi tempel met veel goud tussen heel veel hige gebouwen. De tempel is fantasties om te zien en leuk om er rond te lopen. In het midden van de tempel buiten staat een hoge chinese ketel waar je geld in kan gooien best moeilijk maar wel leuk om te doen. Toen lekker in dat gebied rondgelopen een wat brood gekocht wat trouwens heerlijk was.

Die volgende week zouden er heel wat mensen komen twee dochters van de eigenaar waarvan 1 bij CPI werkt. Er zouden ook drie andere mensen komen die de drie nieuwe machines zouden instaleren. Twee daarvan waren chinees en de andere kwam uit Afrika en woont nu in de US. De dames kwamen die week vrijdag aan en ik zou ze zaterdag ophalen om naar een kook les te gaan. Zaterdag ochtend ontmoete ik de dames voor het eerst en zijn we eerst door een park gelopen dat dicht bij het hotel was. Daar kwam ik tot mijn verbazing iets tegen dat ik eerder op tv had gezien bij een reis programma van Floor. Daar waren allemaal A4tjes met foto’s en een beschrijving van jongeren. Dit was dus een date park waar ouders hun kinderen opgaven en andere ouders andere jongeren konden koppelen met hun dochter of zoon, prachtig om te zien. Daarna snel naar de kok les z’n 25 minutjes met de taxi. De kok stond al op ons te wachten en hij vertelde ons dat we eerst naar de markt zouden gaan. De markt was weer een practige ervaring met veel verschillende soorten groeten, vlees, ingredienten en nog veel meer. Toen weer terug om het eten te koken omdat hij de benodigde spullen al vroeg in de ochtend had gekocht. Er waren drie verschillende gerechten op de lijst die snel klaar te maken waren en heel erg lekker, zie de foto’s. Die zondag had ik een afspraak met meneer Mosis van Philips de afspraak was op de donghua universiteit waar 8 studenten uit rotterdam en 8 studenten van de donghua univeristeit een opdracht hadden gekregen in groepen van vier die hadden de vorige dag de hele dag door de stad gelopen om foto’s te maken en ideetjes op te doen. Ze hadden allemaal een collage gemaakt en lieten hun plannen zien. All deze studenten stuudeerde industrieel design en van de 16 werden 2 studenten uitgekozen om een internship van 1 jaar te doen bij Philips. Dus Bart Philips heeft je nodig hier in China, dus boek een ticket en laat zien wat je kan!!!! Bij de presentatie kwamen leuke dingen naar voren. Na de presentaties heb ik nog met meneer Mosis wat gegeten en lekker kunnen kletsen.

Het weekend was voorbij en de drie nieuwe machines kwamen binnen een hele happening want het was best lastig om de machines naar binnen te krijgen maar alles ging volgens plan. Toen de machines waren geplaatst konden de mannen aan het werk. Bij de eerste machine ging al snel wat fout een bout was los gelaten en brak af dit koste ons 2 dagen extra. Het is een hele leuke en leerzame ervaring om deze machinese inelkaar te zetten want je werkt met de chinese samen die bijna of helemaal geen engels kunnen. Je leert ook meteen waar de machines voor zijn en hoe ze werken. Het was een super week omdat je de hele dag lekker druk bent met allemaal dingen. Op de vrijdag heb ik met Jacob onze productie manager een machine laten lopen die er al stond en hebben 600 panels bespoten met een speciale coating.

Het waren weer leuke weken hier in het verre China ik hoop dat jullie van mijn verhaal hebben genoten tot snel maar weer!!!!

• 06 November 2013 - 09:31

Aletta :

Hi Koen!
    Wat super leuk weer een verslag van je te lezen! Zo te lezen zit je goed op je plekje en haal je er alles uit wat je kan. Doe je goed!
    Was wel benieuwd of je bij de film engelse ondertiteling krijgt of originele taal en is het Chinees ondertiteld?

Hoe is het weer daar nu? Hier echt herfst en niet echt mijn tijd van het jaar hihi wel de mooi gekleurde bomen in hun herfsttinten! Verder alles z'n gangetje en helaas niet zoveel te vertellen als jij.

Blijf genieten en laat ons over een tijdje maar weer van jouw/jullie avonturen genieten!

Lieve groetjes van ons
    Jan en Aletta (en natuurlijk ook van Mélanie en Julian)
    Xxxxx

• 06 November 2013 - 09:43

Koen Helmendach:

Hallo Aletta,

Bedankt voor je leuke reactie!!!

In de film werd engels gesproken en er was chinese ondertiteling.

Het weer is hier nog goed rond de 18 graden, alleen in de vroege morgen nog best fris!

De groeten terug!!!

• 07 November 2013 - 09:31

Aletta :

Heej Koen,

Ik dacht als jij weer terug bent in Nederland, zou je voor onze eetclub heerlijke Chinese gerechten kunnen koken die je daar geleerd hebt! Strak plan toch?! Haha

Blijf qua weer nog maar lekker daar!

Groetjes
    Aletta ;-)

• 07 November 2013 - 18:37

Elleke:

Hee lieve neef,
    Leuk om te lezen hoe het daar is en dat het goed met je (jullie) gaat! Hier in Nederland gaat alles z'n gangetje. Gisteren natuurlijk de verjaardag van Pake. Hij is flink verwend door iedereen. Van Beppe heeft hij als verrassing een prachtige foto gekregen van jouw moeder, tante Yska en mijn vader. Hij was er heel blij mee!
    Ik ben benieuwd naar alle andere verhalen en foto's!
    Liefs, Elleke

• 14 November 2013 - 17:54

Mama:

Lieve Koen,

Wat weer een mooi verslag!!

Zo krijgen we een goed beeld van wat jij daar allemaal doet en beleeft.

Ondanks dat we dagelijks contact hebben, lees ook ik hier toch wel weer nieuwe dingen.

Zo te zien krijg je nog verstand van de machines daar......

Vanavond een rustig avondje, ik heb geen afspraken en ga lekker een film kijken samen met papa en misschien Daan.

Het is buiten koud, dus de gordijnen zijn dicht en de kaarsjes aan, lekker knus!

Dikke kus van mij XXX
    mama

• 14 November 2013 - 18:10

Constance:

Heey, af en toe keek ik en zag ik geen verhaaltje :-(..... Vandaag zag ik fb een link van je moeder en ben ik gelijk naar je reisverslag gegaan..... Was leuk je onlangs te hebben gezien op face-time (of was het nou Skype?).
    Zo te lezen is het wederom je tweede basis aan het worden en heerlijk om te lezen dat je van alles onderneemt.
    Hier alles wel.... Druk, maar ook gezelligheid.
    De winter kom heel langzaam op gang en het wordt steeds frisser. s'morgens alweer een klein laagje ijs op de ramen van de auto.
    Klaas loopt inmiddels stage in Deventer bij Adapt Communicatie voor zijn eindexamen.... Hij vindt het er hartstikke leuk, maar baalt van die lange dagen. Kan ik me wel voorstellen, want hij moet daarnaast ook nog bij Perry Sport werken.
    Gijs gaat het niet zo goed qua cijfers op school, maar we werken hard om het op te halen en hij doet heel erg zijn best.
    Jeanine heeft haar 1 ste tentamen week achter de rug en heeft het zo fijn op het HAN. Hele leuke klas en ze is ook regelmatig in Arnhem te vinden als het om feesten gaat.

Ik wens je heel veel plezier en succes daar en hoop gauw weer een verslag van je te lezen.

Liefs.
    Constance

• 17 November 2013 - 20:54

Rita:

Lieve Koen,

Wat een mooi uitgebreid verslag heb je weer gemaakt!
    Leuk dat je weer wat nieuwe mensen hebt leren kennen en daarmee zelfs Chinese kookles hebt gevolgd! De foto's geven een goed sfeerbeeld van alle activiteiten.
    Heel apart ook om te lezen dat je daar 'dating parks' hebt, waar de ouders hun kinderen proberen te koppelen aan een gegoede partij'!! Kunnen we ons hier in Europ toch niets bij voorstellen! Wat een vrijheid hebben we hier dan toch maar; iets om te waarderen.

Bevallen de 3 nieuwe machines bij CPI en heb je het daar ook nog steeds naar de zin?

Leuk dat je getuige was van de presentatie van de I.D. studenten!
    Wellicht dat zoiets nog eens een uitdaging voor Bart zou kunnen zijn, maar voorlopig is hij druk met zijn minor in Delft.Hij is momenteel bezig met de opdracht om interactief materiaal te ontwerpen en te ontwikkelen voor een nog te bouwen ziekenhuis voor kinderoncologie.

Dit weekend is Bas thuis geweest in Apeldoorn met zijn nieuwe vriendin.
    Het was heel gezellig en we hopen haar vaker te kunnen gaan zien!

Verder hier alles zo z’n gangetje, druk met van alles en nog wat: werk, verjaardagen, sport, familiebezoekjes, enz. enz.

De Sint is gisteren weer aangekomen in vele steden van Nederland. Heb je in het verre China nog iets meegekregen over de 'zwarte pieten discussie' die al weken gaande was in ons kikkerlandje en heb je JiaJia al iets verteld over deze Hollandse traditie?

Geniet fijn verder van jouw Chinese avontuur, de groeten aan JiaJia en tot een volgende keer!

Liefs, T. Rita ( en O. Jaap)